Stílusgyakorlat

Családi ház és megújuló pavilon a budai hegyekben

Benczúr-Weichinger Stúdió villájáról Bán Dávid írt méltatást az OCTOGON magazin hamarosan megjelenő, 184-es (2023/4-es) lapszámában.
 


A karantén nyújtotta szokatlan alkotói elvonulás és a megszokottnál komolyabb elmélyülés eredményeként az építész és a megrendelő összehangolódásából egy, a divatos stílusjegyekkel minden szempontból szakító, játékos és maximálisan funkcionális családi ház született.

A családi házak tervezése mindig is egy kényes faladat. Nem mindig sima az út addig, mire az építész és a megrendelő megtalálja a közös nevezőt, ha egyáltalán megtalálja, nem mindegy, hogy ki mennyire igyekszik felülkerekedni a másik elgondolásán. Épp ezért a sokszor felemás eredmény között üdítő kivétel, amikor létrejön az összhang, és mindkét fél megelégedésére egy valóban közös mű születik.
 


A megrendelő házaspár nem éppen a legszerencsésebb pillanatban, a COVID világjárvány kitörésének előestéjén bízta meg Benczúr Lászlót és a Benczúr–Weichinger Studiót azzal, hogy cseperedő – a megrendelés idején még csak egy-, a házavatón azonban már kétgyerekes – család otthonát megteremtse. A beköszöntő karantén és az online kommunikáció azonban nem várt módon mégis jó irányba vitte a tervezési folyamatot, hiszen a világ szinte teljesen lecsendesült, ezáltal több idő maradt az elmélyülésre. Az idilli alkotói folyamat mellett persze nem mellékes szempont a megrendelővel való összhang sem, ami, jelen esetben, ismét szerencsésen kísérte a projektet. Az intenzív online beszélgetések után elkészült első tervvázlat pozitív visszhangra talált, ezzel lényegében máris sikerült véglegesíteni az épület alapvetéseit.

A csendes budai hegyvidéki környezetben, hatalmas fák között megbújó, délkeleti irányba enyhén lejtős telken eredetileg két épület állt. Az egyik, a Hegyvidékre jellemző svájci típusú, a villákhoz képes szerényebb méretű, de azok archetípusát képviselő pavilonépület, a másik egy bontásra ítélt, leromlott állapotú ház az 1980-as évekből. Az, hogy a kertben már áll egy évszázados pavilonépület, amely mellé egy kortárs építmény kerül, mindenképp ad egy izgalmas kettősséget a teljes koncepciónak. Nyilván nagy volt a kísértés, hogy a múlt és a jelen épületei valamilyen párbeszédbe kerüljenek egymással, a végeredmény azonban egyfajta egymást tiszteletben tartó összhang lett, ahol a két építmény egymástól függetlenül éli az életét. Viszont mégsem állíthatjuk, hogy ne lenne kapcsolat a két ház között, hiszen tekinthetünk rájuk úgy is, mint egymás ellenpontjaira: a pavilon kifejezetten visszafogott felújítást kapott, ugyanakkor nélkülöz bármilyen mai jegyet, ezzel szemben a lakóház dúsabb, izgalmasabb, részletgazdagabb lett kortársainál, azt is gondolhatnánk, mintha versenyre kelne kerti szomszédjával. A pavilon a maga nemes egyszerűségével újult meg, fehérre festett, minden irányból világosságot kapó, galériával ellátott belső tere műteremként szolgál a jövőben.

A megrendelő tehát egy mai, de mégsem elcsépelt „minimalista” házra vágyott és a visszavonult alkotófolyamat eredményeképpen meg is született erre a megfelelő építészeti válasz.

Egy valóban kortárs, a környezetével színvilágában, anyaghasználatában és formakiképzésében jó összhangban álló ház született, amely teljes mértékben figyelembe tudta venni a beszélgetések során felmerült igényeket.

A funkcionalitás és az esztétika jól szervesül egymással, kiegyensúlyozottan működik együtt. A ház nem követ divatot, inkább csak utalásokat tesz, kisebb fricskákat mutat a különböző korok és megoldások irányába. A stílust en bloc elutasítja, helyette a saját maga útját járja. Ugyan fellelhető benne egy határozott dobozforma, de több helyütt negatív kivágásokkal hasít bele a tömegbe, így az összhatás ezáltal játékosabb, élőbb lesz. A tető is hol lapos, hol magas – bár ez utóbbi csak igen visszafogottan. A környék kortárs házainak színvilágával és anyaghasználatával szembe menve az épülte külső homlokzata téglaarchitektúrát kapott, szürke színe pedig jól harmonizál a megújult zenepavilonnal, melegebb a megszokottnál és jobban olvad egybe a zöld környezettel. A kert felőli homlokzat tartogatja a legnagyobb meglepetést: a téglaarchitektúrából és a határozott szögek világából kilépő betonozott boltíves előtető, amely a földszint számára védelmet nyújt, az emeleten pedig teraszt képez. A motívum értelmezhető egyfajta utalásként is a svábhegyi 19. századi villák verandáira.

 


A kívülről megfigyelhető, különböző irányokba elmozduló, ki- és belépő síkok, tömbök jól kirajzolják az épület belső elrendezését, így kívülről is lekövethető a ház falain belül zajló élet. A belső terek kialakítását a funkcionalitás határozza meg, minden a család igényei szerint formálódott. A földszint meghatározó része egy lényegében egyterű, többfunkciós helyiségrendszer, differenciált közösségi tér, amelyben a ház lakóinak mindennapi élete zajlik. Központi eleme a vertikálisan is kitáguló nappali, ahhoz szorosan kapcsolódik a konyha és az étkező.

A teret a megszokott bútorozás mellett – kanapé, étkezőgarnitúra – kellemesen belepik a gyerekjátékok, ugyanakkor a kényelmes kanapéról intézhető videokonferencia is, a munka és a családi élet jól megfér egymás mellett. A teret minden irányban átjárja a fény. A kert felé üvegfalat alkotó méretes ablaktáblák és teraszajtó segítségével kap teljes benapozást a nappali és a kapcsolódó helyiségek, az árnyékolást pedig nagyrészt megoldják a terebélyes ősfák. A nappali és az előszoba között egy fényáteresztő savmart üveggel határolt polcfal húzódik, így a fény útja itt sem szakad meg. A ház tengelyében lényegében teljes az átláthatóság, szabadon közlekedik rajta keresztül a fény.

 


A nappali felett nyitott magastető, amelynek belső, fából készült lamellás burkolata a melegség érzetét növeli, a méretes üvegfal egyfajta folytatásaként a külső természetet, a fák világát hozza be a belső térbe. A nappali fölé kúszik be a galéria, ami a felső szint központi magja, de lényegesen több egy egyszerű közlekedőnél. Ugyan innen nyílik minden emeleti helyiség, a szülői hálószoba, a két gyerekszoba és a fürdőszobák, de kiteresedésével és a szintén minden irányból beáramló fénynek köszönhetően ez is egyfajta kisebb közösségi térként, második nappaliként szolgál. Az emelet minden szobájához terasz is tartozik, a gyerekszobákból kilépve pergola nyújt árnyékolást, a szülői terasz – ami a földszinti betonboltíveken nyugszik – pedig a házból markánsan előre ugró védőtetőt kapott.

 


A pinceszinten garázs és konditerem található, valamint a szükséges tároló- és gépészeti helyiségek. A három szintet egy finoman kidolgozott, meleg hatású és ablakokkal körbevett világos összhatású lépcsőtér fűzi egybe. A ház egyedileg tervezett beépített bútorai is a funkcionalizmus és az esztétika kölcsönhatására épülve, a terekkel jól harmonizálva készültek el, a lakók igényeit maximálisan kiszolgálva.

A terek elrendezésével, a számos fából készült megoldással egy meleg, barátságos és valóban élő családi ház jött létre. Külső összhatásában a játékosság, a finom és direktebb utalásokkal a huszadik századi stílusok keveredése érezhető. 

Tervezés: 2020 – 2021 
Kivitelezés: 2021 – 2022
Nettó alapterület: 472 m2 + 104 m2 terasz
Generáltervező: Benczúr–Weichinger Studio Kft.
Vezető tervező: ifj. Benczúr László
Építész munkatársak: Budai Tibor, Weichinger Miklós
Belsőépítészet: ifj. Benczúr László, Tóthmátyás Edit, Weichinger Miklós
Generál kivitelező: Tandart Kft.



A budai családi ház indul az Év Háza pályázaton, amelyre a közönségszavazatokat július 7-én 10 óráig van lehetőség leadni.


Benczúr-Weichinger StúdióWeb | Facebook 


 

További képek a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Medence az átriumban, meditáció bármikor

Medence az átriumban, meditáció bármikor

A Török Csongor által tervezett hódmezővásárhelyi családi ház.

Városias életforma, tájat tisztelő lépték

Városias életforma, tájat tisztelő lépték

A HP-Arch családi háza, amely az Év háza versenyen is szerepel.

Vidéki épületek nyertek az Év háza 2019 díjátadón

Vidéki épületek nyertek az Év háza 2019 díjátadón

Karlovecz Zoltán pécsi lakóháza, és a Járomi Irén, Kiss Gyula-féle nagykőrösi piac kapott elismerést.

Hirdetés