A középső szakasz állomásai.

Befejezéséhez közeledik a hármas metró felújítása. Budapest leghosszabb metróvonalának építése több évtizedes projekt volt, több szakaszban készült el, nem meglepő tehát, hogy a felújítás is szakaszos átadásokkal valósul meg. Január végén két újabb állomást adtak át, méghozzá a leglátogatottabb belvárosi megállót, a Deák teret, és a kisebb forgalmú Ferenciek terét. Ennek apropóján folytatjuk a felújításról szóló, 2021-ben indított sorozatunkat. Ezúttal nézzük a fotogén belvárosi szakasz közös jellegzetességeit. 
 

Ferenciek tere

A Nagyvárad tértől délre eső, közvetlenül a felszín alatt húzódó kéregállomásokat átadásuk idején részletesen bemutattuk, az azóta elkészült állomások méltatásával azonban még adósak vagyunk. A Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed, a Kálvin tér, a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér eredetileg is kissé más karakterű volt, és a felújítás során is egységes elvek mentén kezelték őket a tervezők.

Az eredeti vonal designjának kialakításakor is törekvés volt az egységes arculat, a vonal-jelleg hangsúlyozása, ami a különböző intervallumokban elkészült szakaszokon más és más egyedi vonásokkal gazdagodott. A középső szakaszról a tiszta, élénk színek, a lamellás oszlop- és álmennyezet-burkolatok, táblás falburkolatok égtek az utazók retinájába, meg persze olyan kuriózumok, mint a Deák tér sokáig megfejtetlen betűhalmaza a burkolat csempéin, vagy a nagy Budapest térkép piros-fehér-kék négyzetes burkolati lapjai a „Felszabon”.

Kis túlzással mondható, hogy a hetvenes, nyolcvanas évekbeli építőipar elemes rendszerének mementója épült meg a föld alatt, pazar élénk színekben. 

Kálvin térCorvin negyed


A metrófelújítás nagy része műszaki jellegű, laikus szem számára láthatatlan. Az alapvető cél az utasbiztonság maximális megteremtése, a vasútbiztonság javítása, az akadálymentes elérés biztosítása és az építészeti kialakítás modernizálása, azaz az időközben megváltozott műszaki követelményeknek való megfelelés, a komfortosabb, utasbarát használat feltételeinek megteremtése volt. 

 

Deák térKlinikák

 

Műszaki szempontból négy fő területet érintett a felújítás. Nagy változás történt a tűzvédelem területén az építés óta eltelt időben, ehhez is fel kellett zárkózni, ami az üzemi és utasforgalmi tér tűzgátló elválasztását, a menekülési útvonal szellőzésének korszerűsítését, a tűzoltó rendszerek megújítását jelentette. Ennek az utasok számára is látható példái többek között a padlóban elhelyezett menekülési irányfények. Szintén megújult az energiaellátás teljes rendszere és az elektromos hálózat. Fontos terület az akusztika javítása, amit a burkolatként használt anyagok, illetve a felületek kialakítása és korszerű berendezések alkalmazása révén oldottak meg a tervezők. Az akadálymentesítés teljesen új eleme a projektnek, a liftek, ferdepályás felvonók, taktilis sávok beépítésével.  A műszaki követelmények oda-vissza hatottak a látható megjelenésre is, és befolyásolták az építészeti tervezés koncepcióját.

 

Kálvin térKlinikák


Alapvetően meghatározta az építészeti megjelenést az akadálymentesítést megoldó liftek kérdése, ami – mélyállomásokról lévén szó – nem egyszerű feladat. Első körben a felszínről bányászott aknákba kerülő liftekkel tervezték a megközelítést, azonban egy-egy lift tetemes költségét a teljes középső szakasz minden állomásán nem bírta el a büdzsé. Így egységesen a mozgólépcsők ferde aknájába – szakszóval a lejtaknába – telepített ferde liftek mellett döntöttek. Kivételt a Deák téren tudtak tenni, ahol a rég elfeledett Nemzeti Színház alapozásából maradt aknát lehetett e célra hasznosítani. 

A mozgólépcsők mellett haladó ferdeliftek látványa alapvetően meghatározza a lejáratok arculatát, a lift az építészeti megjelenés hangsúlyos elemévé vált.

A tervezéshez, méretezéshez az összes lejtaknát 3D szkennerrel felmérték. A szűk lejtaknában szerkezetileg kevésbé logikus, ám építészetileg természetes döntés volt, hogy a lift és a mozgólépcsők közötti elválasztások keret nélküli üvegből készüljenek, átláthatóvá téve a teret, és kint-bent oldva a klausztrofóbia érzését. A lift helyigénye miatt egyes helyeken csökkenteni kellett a mozgólépcsők szélességét.
 

A burkolatlan felületek megjelenése szintén a helyszűkéből következett. A ferde aknák acéllemez szigeteléssel készültek, erre korrózióvédő bevonatként több helyen lőtt beton került. Most ez a durva, bányászottnak tűnő felület vált láthatóvá, sőt, a közelség miatt szinte tapinthatóvá. Sötét színre festve nagyon hatásosan erősít rá a föld alá ereszkedés mágikus rítusára.

A középső szakasz állomásai annak idején takarékos módon épültek, 5 vagy 6, a vonali alagúttal azonos keresztmetszetű, egymással összemetszett csőként – az állomások kis belmagassága ebből következik.  Ezt a rendszert kellett „újracsomagolni”: a határoló síkokat, a padlót, mennyezetet, a peronok falát, a sínek túloldalán futó úgynevezett kábeltakaró felületeket és az oszlopok palástját öltöztethették korszerűbb köntösbe. Az átöltöztetéséhez persze előbb vetkőztetni kellett, a feltárt nyers felületek pedig ihletet adtak a továbbtervezéshez. 

 

Corvin negyed

A padló gránit burkolata sajnos hiába lett volna anyagában megtartható, annak idején nem teljes felületén ragasztották, így a kivitelező nem vállalta a felcsiszolását, cserélni kellett. Az új, világosszürke gránitburkolat egységes az egész vonalon, újdonság a vakvezető sávok kialakítása és a biztonsági sávok újragondolása. 

Az oszlopok jellemzően lamellás burkolatának lebontása után láthatóvá vált acélköpenyt több helyen is szabadon hagyták, legfeljebb átlátszó bevonattal látták el. A 28 mm vastagságú, cementhabarccsal kiöntött, Mannesmann-technológiával készült acélcsövek statikailag húzott gyűrűként működnek, nyomóerőt nem vesznek fel, szerkezetileg is izgalmasak annak, aki ilyesmire fogékony. A tervezés folyamán fokozatosan kristályosodott ki, hogy a vandálbiztosságnak és takaríthatóságnak esztétikája is van. 
 

Corvin negyedKlinikák


Közös vonás a falakon a táblás fémlemez burkolatok használata. A színeknek minden állomáson nagy szerep jut – ahogyan a múltban is. Fontos építészeti szempont volt a térérzet javítása, ennek eszközéül a mennyezet megnyitása szolgált. Az alacsony állomások eredetileg sík, lamellás álmennyezettel épültek, ezeket most kibontották és a világítást is integráló áttört szerkezetekkel helyettesítették, ami felett akusztikai, hangelnyelő felületeket helyeztek el.

Fontos felületek az úgynevezett kábeltakarók, ez az a fal, amit a peronon várakozó utas bámul. Nem véletlen, hogy az idők folyamán ellepték az óriásplakátok, ettől a mostani koncepció igyekezett szabadulni azzal, hogy a szükséges és igényelt reklámfelületet a peronhossz két szélére tolta. Középen állva így változatos textúrájú és mintázatú, az állomásokhoz laza tematikával kapcsolódó ornamentikában gyönyörködhetünk az akciós csirkemell és mindentudó táplálékkiegészítők helyett.
 

Kálvin tér

A felületek megformálásán túl a tárgyak elhelyezése is az építészeti rendrakás eszköze volt. A bútorzat a déli szakasz korábban átadott állomásain már debütált, a VPI által fejlesztett betonpad variációit folytatja. A peronokon megjelenő tárgyakkal kapcsolatban, amelyeket az A Plusz Stúdió tervezett, fontos tervezői szempont volt, hogy lehetőleg minden síkban legyen, részben az akadálymentesítés, részben az esztétika, illetve a karbantartás igényeinek megfelelően.

Kérdésként merült fel a tervezés során, hogy szabad-e a tárgyakat és az utastájékoztató rendszert összefogni – végül ez a megoldás győzött, és segít a vizuális káoszt megelőzni. A PALATIUM-PARAGRAM által kidolgozott tájékoztatórendszer komoly innováció eredménye, a négyes vonalon kifejlesztett rendszert végig lehetett vinni itt is, hozzájárulva ezzel ahhoz, hogy a homogén tájékoztatás révén a teljes közösségi közlekedés egységesedjen. 
 

Deák tér

A fent leírt elvek a szakasz teljes hosszán érvényesek. Az egyes állomások egyedi megoldásait a sorozat következő két részében mutatjuk be részéletesen. Maradjatok velünk…

 

A BUDAPESTI M3 METRÓ KÖZÉPSŐ SZAKASZA HÁROM ÁLLOMÁSÁNAK ÉPÍTÉSZETI TERVEZÉSE: VÉGLEGES VÁLLALKOZÓI TERVEK

Megbízó: BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság
Kivitelező: SWIETELSKY Építő Kft.
Generáltervezés: FŐMTERV – Kovács László, Pap Zsuzsanna
Építészeti generáltervezés: PARAGRAM Stúdió Kft. – Csapó Balázs, Germán Tibor
Építészet: A Plusz Stúdió Kft., sporaarchitects Kft., PARAGRAM Stúdió Kft.


A 2021-ben átadott állomások bemutatását itt, itt itt és itt érhetitek el.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Közlekedési Múzeumba költöznek a hármas metró tárgyai

A Közlekedési Múzeumba költöznek a hármas metró tárgyai

Nem tűnnek el az életünkből az állomások ikonikus padjai.

Régészek és druidák is tiltakoznak a Stonehenge-alagút ellen

Régészek és druidák is tiltakoznak a Stonehenge-alagút ellen

A forgalomcsillapítás kedvéért fúrnának alagutat az 5000 éves építmény mellett.

Már zöldítik Stefano Boeri legújabb függőleges erdőit

Már zöldítik Stefano Boeri legújabb függőleges erdőit

Kínában egyszerre két Bosco Verticale projekt is zajlik párhuzamosan.

Hirdetés