A MÉMOSZ székházának felújítása az ezredfordulón

A műemlékes újságírás mindig is az egyik legtöbb vitát generáló ága volt az építészeti sajtónak. A rekonstrukciókat, visszaépítéseket, kétes vagy épp nagyon is minőségi felújításokat taglaló cikkek általában nem csupán a szűk szakmai réteget, de a széles közönséget is megmozgatják. E sorozatban felelevenítünk pár mérföldkövet, érdekes cikket a múltból, amelyek tanulságokkal szolgálnak napjainkban is. Hiszen hamar beláthatjuk, régen sem voltak mások a kérdéseink, születtek is rá válaszok, a dilemmák nem változtak olyan nagyon sokat. 

forrás: Fortepan


A MÉMOSZ-székház Erick van Egeraat által tervezett felújítása annak idején nagy port kavart. A tervezéssel egyidőben gyorsan levédetett épület amiatt is különleges, mert az egyik igen „fiatal” műemlékünk lett így az országban, amelynek szembe kellett néznie az ezredforduló ingatlanfejlesztéseinek kihívásaival. Mint ismert, a Dózsa György úti homlokzat karaktere ekkor megváltozott, függönyfalat kapott, korábbi fény-árnyék hatásai az új munkakörnyezet érdekében megváltoztak, és belül is alapos átalakításon esett át.
 

forrás: Fortepanforrás: Fortepan


Az akkori munkák a Tar István híres reliefjével díszített kongresszusi terem tömbjét nem érintették, az ingatlanfejlesztői célkitűzés ma viszont már elért odáig, és főként irodai és stúdió funkcióknak is otthont teremt majd. A projekt tervezője a Tiba Stúdió lesz, akiknek építészei egyébként a korábbi felújításon is dolgoztak.
 

forrás: Fortepan

 

Számos publicisztika született a felújításról, de ezúttal nem pl. Román András híres „kibelezésről” szóló Népszabadságban megjelent cikkét elevenítjük fel, helyette inkább egy érdesség álljon itt. Még az átalakítás előtt maga az egyik tervező, Szrogh György (Terv: Gádoros Lajossal, Perényi Imrével, Perczel Károllyal és Preisich Gáborral) osztotta meg gondolatmenetét az Arc hasábjain.

Szrogh György 2000-ben – akkor még a szó szoros értelmében – papírra vetett gondolatai ma is aktuálisak és megfontolásra érdemesek, segíthetnek eligazodni a mai műemlékfelújítási gyakorlatot kísérő viták elvi kérdései között. Olvassuk Újra!

 

„A gondot nekem elsősorban a felgyorsult idő okozza. Amíg valamikor hosszú idő –  akár száz évek is –  teltek el, mialatt észrevehetően változott a világ, ma életünk bizonyos területein alig száz év is elegendő ahhoz, hogy összegyűlt tapasztalataink és tudásunk kincsestárának fele elévüljön, vagy megduplázódjon. Valamikor az építészetben a hosszú ideig tartó, alig változó világ nemigen hozott olyan új igényeket, amelyek egy épület eredeti rendeltetéséhez igazított formálásának változtatását kívánták volna. Ebben a felgyorsult világban viszont nagyon rövid időn belül évülnek el az eredeti rendeltetések, tartalmak, s a jelentkező probléma megoldása olykor csak az épület alapvető átformálásával, ha nem éppen lebontásával tűnik elérhetőnek. Ezzel a folyamattal párhuzamosan szembe kell néznünk az érem másik oldalával is. Azzal, hogy egyes korszakok a gyors változások során, mint stílusok gyorsan kiöregednek, „elévülnek”. Az e korszakok emlékét őrző épületek a könyörtelen igények érvényszerzése miatt akár el is tűnhetnek úgy, hogy hírmondójuk sem marad, pedig bárhogy is vesszük, minden ilyen épület a történelem egy-egy darabja.
Érthető hát, hogy az építészet, mely az ilyen épületek sorsát immár „műemléki” szemmel is vigyázza, keresi az utat és módot arra, hogy a jelenkor istenének - a pénznek - igényeit is megértve, egy elmúlóban lévő, vagy éppen letűnt korszak értékeit is mentse, amíg egyáltalán ez lehetséges, amíg van mit menteni. Pokoli a dilemma. Praktikum és bölcsesség - civilizáció és kultúra néz egymással farkasszemet.

Van a témának egy mellékhajtása is, ami még tovább nehezíti az eligazodást és a bölcs megoldást. Az a kérdés, hogy vajon mi jelenti egy épületnél azt az értéket, amit érdemes, amit meg kell menteni? Külső képe az „architektúra” és az a szerepe, amit ott, ahol áll - a városban, a téren, az utcában, a szomszédságban betölt, vagy külső tömegéből és belső térvilágából álló egésze a komplex alkotás, amely az építészetben harmonikus egységet jelent? Amikor pedig az új kor gyorsan változó követelményei a „hozzányúlást” igénylik (az elbontás esetét most elhagyom), meddig terjedjen, vagy terjedhet ez az óvó, féltő, megőrző beavatkozás, mi a mérték, hol a határ, vajon van-e ilyen egyáltalán a józan észen kívül?


 
forrás: Arc, 2000.

 

Ezzel a problémával a MÉMOSZ székház felújításának konkrét esete kapcsán kerültem szembe. Az új tulajdonos az épület irodaszárny részét lényeges, alapvető változtatás nélkül tudná használni. Az irodák esetében válaszfalak áthelyezésével a megváltozott térigények kielégítése eddig is problémamentesnek tűnt és tűnik most is, hiszen a térrendszer karaktere nem változik. Más a helyzet az épületnek azzal a részével, ahol egy nagyobb, speciális tér eredetileg előadások és zenei rendezvények céljára szolgált minden ízében, térformálásával és részleteivel. Az új tulajdonosnak azonban ilyen térre - pillanatnyilag - nincs szüksége. A teret most nem használná, és mivel nem is tud vele mit kezdeni, mintegy „parkoló pályán hagyná”, remélve, hogy előbb-utóbb erre a térkincsre is szükség lesz. A probléma itt kezdődik. Ha ugyanis a műemlékvédelem szempontjai az enteriőrök műemlékké nyilvánításával „örökre” befagyasztanák a jelenlegi állapotot - amiről szó van - akkor ez véglegesít és „örökre” kizár egy, ma még a tulajdonos számára is ismeretlen jövőbeli lehetőséget. A kérdés tovább bonyolódik, ha számításba vesszük, hogy a tervező(k) még él(nek), és ha feltesszük magunknak azt a kérdést: mi lenne, ha az épület eredeti tulajdonosa és egyben építtetője tulajdonában volna, és ő az eredeti tervezővel (vagy tervezőkkel) kívánna valamilyen módosítást végrehajtatni, akkor ez a műemlékvédelmi elv vajon megtagadhatná-e a szellemi tulajdonostól, a tervező építésztől, a „saját gyermekével” kapcsolatos építészeti módosítás jogát? A beavatkozás mértékéről most ne essék szó, csupán arról az elvről, hogy aki egy szellemi alkotás tulajdonosa, annak megköthető-e eleve a keze egy „befagyasztással”? Nem az lenne-e inkább a kívánatos és értelmes kezelés, ha a „befagyasztás” helyett a „parkoló pálya” elv érvényesülne mindaddig, amíg a tervező(k) él(nek)? Ha a műemlékvédelem részére is csak akkor válna a kérdés igazi, megoldandó és megoldható feladattá, amikor az alkotó(k) már nem lesz(nek), és éppen ezért a befagyasztás, vagy másfajta védelem akkor már valóban időszerűvé válik? Mindezekkel együtt felvetődik, hogy lehet-e, szabad-e (eleve) a műemlékvédelem mai álláspontjától eltérően gondolkozni azon, hogy vannak-e, és ha igen, melyek azok a kritériumok, amelyek karakter-meghatározók, és amelyekhez igazodni vagy ragaszkodni kell? Én megpróbálok elindulni ezen a nyomon. A MÉMOSZ kongresszusi termét osztatlan épülettömb zárja magába. A földszint, a külsőben is, eleve elválik, csak hordozója a felette kialakított nagytéri világnak. Ennek a kongresszusi nagy térnek vannak alapvető és kevésbé fontos jellemzői. Alapvető az, hogy egybefüggő és osztatlan a tér, amelyen belül ugyan van karzat, ehhez csatlakozó oldalerkélyekkel és a kört záró elnöki emelvénnyel, és kétoldalt lelépcsőző ülésrend fogja közre az elnöki emelvény színpadát, de a tér maga mégis osztatlan.”

Szrogh György: Gondok-gondolatok a MÉMOSZ székház felújítása kapcsán

forrás: Lechner tudásközpont


A teljes írás az Arc 2000/5-ös lapszámában tekinthető meg. 
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az újrahasznosítás folytonossága

Az újrahasznosítás folytonossága

Egy cseh kerámiaüzem új élete

Minden szinten, szinte minden

Minden szinten, szinte minden

Sem háló, sem alumíniumburkolat nem takarja többé a Corvin Áruház homlokzatát

Elkészültek a Dreher palota felújításának látványtervei

Elkészültek a Dreher palota felújításának látványtervei

A neoreneszánsz palota az Optinvest fejlesztésében újul meg.

Hirdetés