Visszatekintve az elmúlt évre Martinkó József, az Octogon magazin főszerkesztője kiemelt 10 meghatározó építészeti projektet a 2021-ben megjelent lapszámokból. Ezúttal íme a BIVAK által tervezett tahitótfalui műteremház.

A BIVAK által tervezett műteremház Tahitótfalun. Cikkünk az Octogon magazin 172-es (2021/8-as) lapszámából.


Hátra kell lépnem egy lépést, hogy tudjak írni erről a házról mint építészeti teljesítményről. Nem csak a lakóival állok barátságban, hanem az épülettel is szoros érzelmi viszonyt alakítottam ki az elmúlt években. Közelről végigkövettem, ahogy a bátor vonalak a papírról egy az egyben átkerülnek a valóságba. Néha úgy érzem, a mi generációnknak (Y) nehezebb áthelyezni a vágyait a fizikai síkra, az anyaggal való viszonyunk egy kicsit problémásabb, többek közt ezért is volt gyógyító számomra látni, ahogy ez a csodás, kompromisszumoktól mentes otthon kinő semmiből – mint amikor végigkísérjük egy gyerek fejlődését az első ultrahangfelvételtől az óvodai ballagásáig.

Az építészek és a megrendelők közti összhangot mutatja, hogy az első vázlatok közt szereplő akvarell majdnem egy az egyben átkerült a valóságba

Ez a ház elbújtatott, vigyázott rám életem nehéz pillanataiban. Az építészkritikus viszonylag ritkán kerül olyan közel írásának tárgyához, hogy kipróbálhatja, milyen a házigazdák ágyában aludni. Mély nyomot hagyott bennem, amikor a ház előtt sorfalat álló fenyőfák ébresztgettek, a téli napfényt tapintatosan, finoman megszűrve engedték csak hozzám. Városi gyerekként mindig rácsodálkozom, hogy a fáknak is van egyénisége, és lehet szeretetteli viszonyulása az emberekhez. Éreztem, hogy számontartanak, és felismerik, hogy vendég vagyok. A hálószoba egyik fala arról szól, hogy a fenyők integetnek, susmorognak, az enteriőr visszafogott természetessége egy kicsit sem vonja el a figyelmet róluk, ők is teljes jogú családtaggá váltak. Annál intimebb viszonyt nehéz elképzelni az erdővel, hogy az ágyamba engedem.

Nem csak a hálóban, a hatalmas ablaktábláknak köszönhetően minden helyiségben szerepet kap a ház körüli növény- és vadvilág, mindennap más-más arcát mutatva. A telek felett már a Duna-Ipoly Nemzeti Park védett erdeje kezdődik, szebbnél szebb madarak és időnként vadak is lemerészkednek a kertbe.
 

A homlokzat homogenitását izgalmasan töri meg a különböző méretű ablakok formai játéka

Ebben a projektben az építtetők és az építészek teljes egyetértésben a természetet nem legyőzendő ellenfélként, hanem partnerként kezelték, maximális tisztelettel.

Az egyik kedvenc részletem a dolgozószobát tartó látszóbeton konzolba tapadt falevelek, növénytörmelékek: egy spontán gesztus, nyers és őszinte objet trouvé, fosszília, emléknyom a ház csontvázában. Ez az apróság, akár a nagyívű megoldások, a ház alapgondolatát tükrözik, hogy megszűnik a kint és bent határvonala anélkül, hogy a védettség élményét elveszítenénk. A ház Tahitótfalu hegy felőli végén, egy építkezésre nem kimondottan ideális telken kapaszkodott meg: keskeny, hosszú földnyelv, meglehetősen nagy szintkülönbséggel, amit csak bátor megoldásokkal lehetett áthidalni. Az épített környezet elég heterogén képet mutat – nyaralók, sufnituning házak, klasszikus családi házak kaotikus mixe, amihez lehetetlen idomulni.
 

A dolgozószobából a Duna-Ipoly Nemzeti Park védett erdejére nyílik a kilátás

A műteremház csendes méltósága, homogenitása ellenpontot alkot, minimalizmusa egy nyüzsgő piactér közepén meditáló buddhista szerzetes attitűdje.

Ennek szellemében a térstruktúra is alázatosan áll a szokatlan terephez, nem ellenkezik vele, a hegy pedig odaadóan tartja a vállán az épület tömegét. A fényigényes funkciók kiemelkednek, a sötétkamrát, műtárgyraktárat, mosókonyhát, tárolókat rejtő alsó szint pedig jó helyen van a hegy gyomrában. A szintek összekapcsolását több ponton is elegánsan oldották meg az építészek: a ház egyik legszebb mozzanata a lakatos remekműnek számító fehér csigalépcső. Nagyvonalú struktúra, mégis könnyed, mintha papírból hajtogatták volna.

A ház arányait tekintve is rendhagyó, mindössze 4,5 méter széles és 30 méter hosszú, a belmagasság pedig kifejezetten nagy, így templomszerű hatást kelt. Ráadásul az egész tér belátható, a legfelső ponton fekvő dolgozószobából egy belső kis ablakon keresztül végig tud szaladni a tekintet egészen a túlsó oldalon elhelyezkedő hálószoba ablaka előtt álló fenyőfákig. A szellős térformálás teszi lehetővé, hogy ne váljon robusztussá, csőszerűvé az épület. Ehhez nagyban hozzájárul, hogy a terekbe annyi fényt engedtek, amennyit lehetséges: az ablaktáblák gyakorlatilag üvegfalakként működnek, ezáltal a belső terek megnyílnak, kifutnak a tájba.
 

A hegy gyomrában a fényt kevésbé igénylő funkciók kaptak helyet – a szinteket egy fehér csigalépcső kapcsolja össze, a modern japán építészet remekeit idézve

A családi házak melletti kötelező háromméteres földnyelv általában senkiföldjévé válik, itt azonban a telek adottságai miatt fontos volt, hogy az oldalhajókba kis teraszok kerüljenek, ahová nyáron kifolyhat az élet. De a felső szint által felülről védett tornác is népszerű pontja lett az épületnek – időjárástól függetlenül tökéletes helyszín nagy reggelikhez, elmélkedéshez. Különösen szép, ahogy a ház tartóoszlopai tömegükben, sőt színűkben sem térnek el a fenyőfák törzsétől – „absztrakt fenyőként” hatnak.

A városból elmenekült házaspár számára fontos volt, hogy a kert ne csak függelék, nyűg legyen, hanem az élet színtere, a kint és a bent ne váljon el egymástól, mégis vannak napok, amikor jól esik teljesen becsukódni – ez a ház is képes teljesen eltűnni a világ elől.

A hatalmas ablaktáblák teljesen lezárhatóak az expandált elemekből épített tolóajtókkal – az áttört fehér struktúra forró napokon kizárja a napot, de átengedi a szellőt, illetve arra is alkalmas, hogy általa teljesen becsukódjon a ház.
 


A nagy mennyiségű fény nem csak esztétikai és közérzeti szempontból volt fontos az építtetőknek, a ház központi tere ugyanis egy tágas, fehér kubus, az alkotótér, ami nem csak oldalról, hanem felülről is kap természetes fényt. Nagy fehér felületek és puritán anyaghasználat jellemzi ezt az épületrészt – a visszafogottság a koncentrációt segíti, semmi sem tereli el a figyelmet a munkáról. Érzékeny kérdés, amikor az otthonunk egyben a munkahelyünk, de itt remekül sikerült a két funkció egymásba folyatása.

Az otthon-funkciók bútorszerűen helyezkednek el a térben, az épület a lakóegységben besűrűsödik, bekuckósodik. A nagy fa felületek sokat segítenek a tér felmelegítésében: a nyír rétegelt lemez elemek, a faburkolatok és a vintage bútorok barátságossága megvédi a teret attól, hogy az egyszerűség rideg minimalizmussá váljon. A lakótér és a műterem finom el- választását a fényforrások elkülönítése is segíti: az ipari lámpák katonás sorát az étkezőben egy ritka Hans-Agne Jakobsson fa függeszték töri meg, ami formailag visszautal a ház túlsó pontján elhelyezkedő origami csigalépcső filigrán szerkezetére.
 

A műterem üresen kissé sterilnek tűnhet, de a valóságban azonnal megtelik élettel, amint birtokba veszik a gazdái – a képen Újszászi Tünde épp egy új festményen dolgozik

Egy családi ház pont olyan, mint egy ruha, amit a benne élőknek mindennap hordaniuk kell – hétköznapokon és ünnepnapokon is.

Ennek megfelelően nagyon fontos, hogy kényelmes legyen, ne lötyögjön, ne szorítson sehol, de azért csini is legyen. A ház a megrendelők egyéniségének, életmódjának, értékrendjének kiterjesztése a térben, ezért elképesztő érzékenységet, empátiát kí- ván az építészektől, hogy ráhangolódjanak a ház jövőbeli lakóira. E téren a BIVAK építészei – Vass-Eysen Áron és Máté Tamás – kimagasló teljesítményt nyújtottak, ez a műteremház teljesen autentikus a lakóival, a képzőművész házaspár, Újszászi Tünde és Rajnai Ákos finom rezdüléseként vetül ki a térbe, végtelen szerénység, következetesség és bátorság jellemzi.

 

Még több és nagyobb fotókért katt a képgalériára! 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Breuer Marcel munkásságára emlékezik Pécs

Breuer Marcel munkásságára emlékezik Pécs

Kiállítás, emléktábla és egy emlékpad is érkezik

Az Archello díj magyar esélyesei

Az Archello díj magyar esélyesei

Egy pápai kollégium és egy szentpéterfai általános iskola

Tar-kő menedékház | FRISS DIPLOMA

Tar-kő menedékház | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

Hirdetés