GREE, Szarvas új irodaháza az OCTOGON magazin 188-as (2023/8-as) lapszámából

Az alföldi táj képlete nagyon karakteres. Geometriáját két elem, egy vonal és egy pont határozza meg: a horizont és a rajta fekvő pont, amelybe az országút szélei futnak össze. A hatalmas, kies rónaságon csak a tanya-pamacsok adnak érdekes ritmust. Ebben a geometriában térfaloázisokként jelennek meg a falvak, városok. A horizontális világ a városhatártáblánál élesen megváltozik. A szépen, tudatosan szerkesztett mezővárosok főutcáin – a tájjal ellentétben – a vertikalitás dominál. Szarvas fő utcája, a Szabadság út is ilyen. Az út egyik végpontján, a város súlypontjában a Szent Klára templom áll, míg másikon annak a Bolza családnak az egykori kastélyát találjuk, amelynek lényegében a város 19. századi elegáns arcát köszönhetjük. A szikáran raszteres városszövetet itt, a keleti oldalon metszi finom ívvel a Körös – a szabályozások óta ma már állóvízként. 

A folyó egykori érdekes kanyarulatai északról déli irányba nyúltak, majd egy erős visszakanyarral terelődtek az eredeti kelet-nyugati vonalra. Az így kialakult, szinte félszigetnek mondható táji képződmény sokáig érintetlen volt, ma is inkább a termett környezet jellemzi. Természetesen az Arborétummal a középpontban, amely egykor szintén a Bolzák kertje volt.
 


A most épült új cégközpont különleges természeti és épített geometriák találkozási pontjában, a Bolza kastély pandanjaként áll tehát. Így nem csoda, hogy a hely építészeti rétegei sem újkeletűek, az új épület ugyanis csak bontás árán jöhetett létre. Csete György étteremépülete 1985-ben épült a körösparti mocsárciprusok árnyékába. Az az épület nem keresett urbanisztikai fogáspontot, sokkal inkább a ciprusok jellegzetes törzsének formai rokonítása volt a cél.

Korabeli fotókat nézve, a Ciprus étterem az ősfás környezet idilli helye akart lenni. Nem meglepő, hogy bontása jelentős konfliktushelyzetet jelent. Nem található objektív forrás az épület bontás előtti kondícióira, tartószerkezeti állapotára vonatkozóan. Ugyanakkor sejthető, hogy a ház műszaki állapota nem tette lehetővé megtartását. Ha pedig építészetelméleti síkon keressük a vita gyökerét, talán az urbánus és a természeti kapcsolatrendszer megváltozása a disputa origója. A félszigetszerű tér – Szarvas nyugati oldala – ugyanis mára elkezdett kiépülni. Nagy felelősség tehát az új városrész kapuhelyzetének alapkövét letenni.
 


A vezető tervezők alföldi kötődésűek. Minden bizonnyal ez a tény is hatással volt a ház karakterére. Érezhető ugyanis, hogy a koncepció lefektetése során a geometriai és térképzési sajátosságok előtérbe kerültek. A tervezők értették ezeket. Ugyanis a város központjából nézve a térfalak a Körös-parton megszakadnak. Ahogyan Csete háza sem akart igazán ház lenni, úgy Bozsik Zoltán és Király Zoltán háza sem alkot falat. A zöldesen reflektáló üveget a környezet magába mossa. A reflektív hártyák tervezése veszélyes feladat, azonban itt a finom részleteknek és a nagyvonalú, de precíz tervezésnek köszönhetően megtörténik a tájba simulás. Telepítésében is reagál környezetére a ház, hiszen a parti mocsárciprusokat védve, udvarias ívvel hátrál a ház. Az ív a tetővonalban is ismétlődik, ezzel elegáns telepítést hozva létre.

Az épület alapvetően a GREE légkondicionálók vezérképviseletének irodaháza. Azonban a ház túllép az érinthetetlen üvegpalota képletén és egy bisztróval fordul a város felé. A Holt-Körös partján így egy új közösségi tér jön létre. A magas minőségű vízparti terek régi hiánycikkei az alföldi településeknek. Azonban itt szerencsére a tájépítészetben is megjelenik a minőségi, európai szemlélet. Az Újváros Bisztró névre keresztelt étterem gasztronómiai célkitűzéseinek magas szintű környezetet biztosít a megújult partszakasz. Az irodaház főbejárata a keleti irányba fordul. A két funkció szétválását tovább erősíti a félszinteltolás. Az irodaterek fluid módon kapcsolódnak az előcsarnokhoz. A földszinten és az emeleten egyaránt a kombinált – egyterű és cellás – kialakítás dominál. 
 


Az épületen jól megfigyelhető egy hármas rétegződés: az építészet, a gépészet és a belsőépítészet. Az építészet tudatos befogadója a vezérképviselet adminisztrációs tevékenységének. A magszerű kialakítás flexibilitását két átrium biztosítja. A szerkezet elé szerelt függönyfal nagyvonalú nyitást ad a környezet irányába, így minden munkaállomás természetes fényben úszik, magas minőségű. Kérdés persze manapság, hogy fenntartható irányba mutat-e az üvegházak tervezése. A technokrata megközelítés szerint bizonyára igen. Egy légtechnikával foglalkozó cég esetében pedig talán egyenesen következik, hogy prezentálni kívánja saját szemléletét. Itt válik fontossá és szembeötlővé a második, gépészeti réteg. A tulajdonosok értelemszerűen saját maguk művezették a látszó gépészet kialakítását, ügyelve a nyomvonal esztétikai vetületére is. Az eredmény egy, a házhoz jól illeszkedő, elegáns látszó rendszer. A belsőépítészet mint harmadik réteg erős kontrasztban áll az előbbi kettővel. A megalkuvás nélküli minőség, az egyediség közös nevező ugyan az előbbi két réteggel, ugyanakkor luxusruhaként dominálja a téri, építészeti elképzeléseket. 

Ez az épület ma jóval több mint egy új irodaház. Alkotói, a beruházó és az építész tervezők közösen magas minőségű állítást tettek a Körös-parti területen. A vendéglátó funkciónak köszönhetően ez az élmény nem marad a város zárványa, hanem a közösségi élet egy új színterévé is válik. Ez pedig a legfontosabb tény egy olyan – sajnos – pesszimista környezetben, mint az Alföld. Az értékek felfejtése és minőségi környezet kialakítása – mint egyetemes építészeti cél – itt megvalósul. 
 

Tervezés éve: 2019
Építés éve: 2021 – 2023
Bruttó szintterület: 1314 m2

Vezető tervező: Király Zoltán, Bozsik Zoltán (TIBA Építész Stúdió)
Építész munkatárs: Beczner Balázs, Boronkay Gábor, Kalászi Zoltán, Kéri Juli, Fekete Áron, Szmetana Dávid
Kert- és tájépítészet: Balogh Péter István PhD, Major József
Belsőépítész: Tóth Angelika (TA Design)

Megrendelő: Cool4U Kft.

 

Megjelent az OCTOGON magazin legújabb, 188-as (2023/8-as) lapszáma, amelyben sok egyéb mellett a szegedi Cédrus Liget lakóparkról (B.A.D Architects and Design Studio Kft.), a Normafa Síház felújításáról és bővítéséről (Studio Konstella, Hetedik Műtere), a Dorothea Hotelről (Lissoni & Partnersm TSPC Kft.) és az Archikon legújabb óvodaépületéről is olvashattok.

Magazinunkra itt lehet online előfizetni.

2023/8 188. lapszám - Octogon


Rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Másfél milliárd forintból fejlesztik a szarvasi gyógyfürdőt

Másfél milliárd forintból fejlesztik a szarvasi gyógyfürdőt

A beruházás várhatóan másfél év múlva kezdődik.

Érintkezések/Contacts

Érintkezések/Contacts

Kortárs textil és ékszer bemutatkozása Veszprémben.

Hirdetés