Az Architectural Uncomfortable Workshop az Egyedüllét méhekkel című projektje.

Hogyan alakult az idők során a kaptár építészeti rendszere, és mennyiben hasonlít az ember számára létrehozott építészetre? Ezt vizsgálja az Architectural Uncomfortable Workshop az Egyedüllét méhekkel című projektje, amelyből május 14-én nyílik kiállítás az Off Biennále keretében.

A kaptár mint építészeti tárgy a méhész és a méhek kapcsolatából születik – írja az Off Biennálé honlapja. Akárcsak az építészet, a benne és körülötte élők között teremt kapcsolatot. Az idők során a kaptár egyre kevésbé követte a méhek eredeti, természetes lakóhelyeként szolgáló faodvak formáját, mind inkább az ember igényeit szolgáló építménnyé vált. Megszűnt tehát az egyensúly: a méhek helyett az emberek lettek a meghatározó tényezők. A kaptárak változása okozta stressz, a monokultúrás földművelés és a számukra mérgező növényvédő szerek miatt a méhek sokkal érzékenyebbek lettek a betegségekre és parazitákra, így függőségben élnek az embertől, mert nincs idejük és energiájuk saját problémáik megoldására. A modern nagyvárosi élet szűkös lakótereivel és a természetből való kiszakítottságával hasonló krízishelyzetet teremt az emberek számára. Az elmagányosodás problémája az elmúlt évben még inkább felerősödött. 

Az AUW az Egyedüllét méhekkel című projektjében azt vizsgálja, hogy a kaptár építészeti rendszere hogyan alakult az idők során, és az mennyiben hasonlít az ember számára létrehozott építészetre. Hajlamosak vagyunk az építészetre a természeti világ ellentéteként tekinteni, de valójában miért alakult ez így és miért gondoljuk, hogy a méhek által épített lép, vagy a hangyaboly a természet része, míg az ember által épített ház vele ellentétes világ? A kaptár a határon mozog: egyszerre van nagyon intenzív kapcsolatban a természettel, azaz a méhekkel és az emberrel, azaz a méhésszel is, akik egymással is kapcsolatban vannak. 

Az AUW hosszú évek óta foglalkozik egyszemélyes terek létrehozásával. Ezek a terek nem teljes magányba zárnak: a méhek ebben az esetben olyan alkotó élőlényei az épületnek, mint a tető vagy az ablakok. Ahogyan az ablakon beáramló fény kapcsolatot teremt az ember és a külvilág között, ebben a térben a méhek hangján és illatán keresztül léphetünk kapcsolatba a körülöttünk lévő világgal. 

Egy szabad építésű kaptárat hozunk létre, amelyben a méhek szabadon építhetik a lépstruktúráikat. Ezért egy most idén kirajzott méhcsaládot szeretnénk befogni, akik könnyebben alkalmazkodnak a kaptárban való építéshez, mint az „átrázott” családok. A méhek rajzása általában május elejével indul, azonban nagyban függ az időjárástól, mikor hagyja el a kaptárt a régi méhanya vezetésével a fél család. Ezért a méhes ház hivatalos megnyitóját május 10-én tervezzük megtartani, amikor már a kirajzott és befogott méhcsalád az épület tetején lévő kaptártoronyba került.

A látogatáshoz a meheshazauw@gmail.com email címen lehet regisztrálni, minden nap délelőtt 10.00–13.00 és délután 15.00–18.00 óra közötti időpontokra. Egy órás sávokban lehet lefoglalni az időpontokat az egyszemélyes épületben való tartózkodásra. Az épület használatáról és a helyszínről minden információt szintén emailben küldünk majd meg a regisztrálóknak.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A kaptár mint építészeti tárgy

A kaptár mint építészeti tárgy

Az Architectural Uncomfortable Workshop az Egyedüllét méhekkel című projektje.

Az OFF-Biennále Budapest 2021 hívószava: Levegőt!

Az OFF-Biennále Budapest 2021 hívószava: Levegőt!

Öt hét kortárs művészet április 24. és május 31. között

Önkénteseket keres az OFF-Biennále Budapest

Önkénteseket keres az OFF-Biennále Budapest

A harmadik kiadást április 23-tól május 30-ig rendezik, LEVEGŐT! címmel.

Hirdetés