Hét szociális vállalkozás készítette kézzel az IKEA új limitált kollekcióját.

Az IKEA polcaira júniusban különleges, kézműves termékek érkeznek tömeggyártott társaik mellé. A limitált, MÄVINN névre keresztelt kollekciót hat ázsiai szociális vállalkozással közösen alkotta meg Maria Vinka és Paulin Machado. S mint ahogyan a kézzel készült tárgyak esetében az egyik legnagyobb érték a mögöttük húzódó történet, itt sincs ez másképp. A kollekcióról első kézből meséltek nekünk a tervezők. 

 

 

Az IKEA 2012 óta működik együtt szociális vállalkozásokkal. Ezek a partnercégek olyan kiszolgáltatott csoportokhoz tartozó embereknek biztosítanak munkát, akiknek korábban nem volt lehetőségük dolgozni. A MÄVINN kollekció esetében hat ázsiai vállalkozás volt a kivitelezési folyamat aktív résztvevője: a bangladesi székhelyű Classical Handmade Products, az indiai székhelyű Industree, a Spun és a Ramesh Flowers, valamint a vietnámi Saitex és a thai Doi Tung.

 

 

Meséljetek nekünk a MAVINN inspirációjáról. Miben rejlik a kollekció esszenciája? 

Paulin Machado: A kollekció lelke a kézművesség. Mariaval mind a ketten imádunk például hímezni, és utazásaink során is az egyedi, kézzel készült különlegességeket keressük. Amikor egy új országba látogatunk, az első utunk általában a helyi piacra vezet, ahol teljesen le tud nyűgözni minket a kínálat és a technikák sokszínűsége.

A MÄVINN kollekciót a lokális piacok és a kézműves termékek felfedezésének élménye ihlette. 

Maria Vinka: A kézművességen kívül a kollekció szociális aspektusa is fontos. Mindig hálás olyan projekteken dolgozni, amelyek által egy kicsit jobb hellyé teheted a világot. Tervezőként jó érzés, ha tudod, hogy azokhoz kerül egy termék kivitelezése, akiknek a legnagyobb szükségük van a munkára. Ezek a vállalkozások ráadásul olyan fontos kézműves tradíciókat ápolnak, amiket megéri fenntartani. 

 


Hogyan határoztátok meg a termékpalettát? Milyen tárgyak lesznek elérhetőek az „IKEA kézműves piacán”? 

Paulin: Egy otthoni jelenetet, az asztal terítésnek folyamatát vizualizáltuk, és ennek mentén kezdtük el meghatározni a termékeket. Olyanokat, amelyek egyszerűek, jól illeszkednek az IKEA profiljába, mégis van bennük egy kis csavar: érdekes anyagból vagy technikával készülnek. Innen jött például a főzéshez és kertészkedéshez is használható farmerkötény, vagy a fonott tányéralátétek ötlete. Mi azonban nem csak az asztalban gondolkodtunk, hanem a padlótól a plafonig: ezért lettek a kollekció részei szőnyegek és lámpabúrák is, amik az étkezőben is jól mutathatnak. Szerettük volna, ha ezek a tárgyak harmonikusan működnek együtt, de egyedül is megállják a helyüket. A vásárlók így akár egy aprócska kiegészítővel is részesei tudnak lenni a kollekciónak, és a szociális vállalkozások támogatásának. 

 


A kampányfotókon is átsugárzik a tárgyak érzékeny karaktere. Hozzátok melyik darab került a legközelebb a tervezési folyamat során? 

Paulin: Az én egyik kedvencem a banánlevélből készült fonott lámpabúra. Meglepő, hogy mennyi mindent lehet csinálni banánfából, és hogy bőven nem csak a gyümölcs hasznosítható belőle. Indiai partnereink ezerféle szövési és fonási technikát ismernek, állandóan kísérleteznek. A termék külön szépsége, hogy a fonalakat is a banánfa rostjaiból készítették el hozzá. Szeretem a búra egyszerű, fonott kalapokra emlékeztető formáját is, amin szépen sejlik át a fény. 

 

 

A Ramesh Flowers egy indiai székhelyű szociális vállalkozás, amely vidéki falvakból származó nőket foglalkoztat, és tanít be kézzel készített termékek előállítására, olyan természetes, élelmiszeripari hulladékanyagok felhasználásával, mint például a banánrost, vagy a dióhéj. A Ramesh Flowers célja, hogy a nőket a gyárból a vezetői pozíciókba juttassa. 

 

Maria: Én a merített eperfa papírból készült családfa printet szerettem meg talán a leginkább. A projekt előtt hallgattam épp egy nagyon izgalmas rádióműsort, ahol az ősökről és a családfakutatásról beszéltek. Ez ihlette ezt a posztert, ami lényegében egy interaktív műalkotás, amire a saját családfádat rögzítheted. Még bekeretezni sem kell, egyből ki lehet függeszteni a falra. Azért tartom kifejezetten izgalmasnak, mert a felhasználók  által egyedi rétegek rakódnak majd minden egyes darabra. A kézzel merített papír ráadásul az eperfa kérgéből készül, így nem kell hozzá kivágni a fákat.

 

 

Az 1988-ban alapított, észak-thai Doi Tung Fejlesztési Projekt (DTDP) a térség falusi és törzsi csoportjainak társadalmi és gazdasági egyenlőtlenségének csökkentésére jött létre. A papírgyártás, mint kézműves mesterség évszázadok óta létezik a régióban, ám a 20. században kezdett eltűnni. A DTDP ezért papírmerítésre alkalmas eperfákat ültetett, ezzel teremtve munkahelyeket a helyi lakosság számára. 

 

A kollaboráció és a tervezés teljes időtartama a pandémia ideje alatt zajlott. Ez nem kis kihívás lehetett egy olyan projekt esetében, aminek az analóg technikák és az együttgondolkodás a kulcsa. Hogyan tudtátok ezt áthidalni? Hogyan zajlott a kooperáció a vállalkozásokkal? 

Maria: Igen, egyértelműen a pandémia okozta számunkra a legnagyobb kihívást. Másképp kellett gondolkoznunk és új, közös kommunikációs platformokat teremtenünk az online térben. Az előbb említett papírmerítéssel foglalkozó vállalkozás például hihetetlenül profi videótúrákat tartott nekünk, ahol bemutatták a különböző gyártási folyamataikat, és hogy milyen lehetőségekben gondolkodhatunk a tervezés során. Csodálatos élmény volt. 

Paulin: Szerencsére a legtöbb vállalkozással még tudtunk legalább egyszer találkozni a lezárások előtt, így legalább a kezdeti személyes kapcsolódás megtörtént. Volt viszont olyan vállalkozás is, például a farmerekkel foglalkozó Saitex, akiknél a bemutatkozástól kezdve az elköszönésig minden online zajlott. Ők is kamerán keresztül mutatták meg az összes elérhető öltéstípust, és gördülékenyen tudtunk együttműködni. A projekt legnagyobb tanulsága, hogy a pandémia alatt is létre tudtunk hozni egy kézműves kollekciót, és oda-vissza tudtunk egymás tudására építeni a vállalkozásokkal. 

 

 

A Saitex egy vietnami székhelyű szociális vállalkozás, akik fogyatékkal élő személyeket és hátrányos helyzetű fiatalokat vonnak be farmer- és pamuttermékek ipari gyártásába, beleértve a textil hulladék újrahasznosításából készült termékeket. A Saitex egy magasan iparosított gyár felépítésével bizonyítja, hogy a szociális vállalkozások nagy léptékben is működhetnek. 

 

 

A kollekcióban fontos szerepet töltenek be a színek, a természetes tónusok mellett vidám rózsaszínek, kékek és sárgák is megjelennek. Mennyiben voltak hatással a helyi vállalkozások az árnyalatok kiválasztására?  

Maria: Hamar eldőlt, hogy a farmer kék és a naturális matériák képezik majd a kollekció alapszíneit. Melléjük szerettünk volna olyan árnyalatokat választani, amik feldobják az összhatást, hogy ne legyen túl józan és kifinomult. Az volt a célunk, hogy amikor ezek a termékek bekerülnek az IKEA áruházaiba, ne olvadjanak bele a hatalmas választékba. A partnereink nagyon értékelték ezeket az erős színeket, különösen Indiában. Még amikor pirosat és rózsaszínt párosítottunk egymás mellé, akkor is megkérdezték, hogy nem akarnánk-e még valamit hozzátenni. Ilyen formán ők is hatottak a kollekció színesedésére. A végén pedig természetesen a legszínesebb darabok lettek a kedvenceik. 

 

 

A Rangsutra, az észak-indiai Uttar Pradesh államban működő szociális vállalkozás több mint 15 éve támogatja az embereket a hagyományos indiai kézművesség, például a hímzés és a szövés révén. A női kézműveseik többsége ráadásul a vállalat részvényese.

Az indiai székhelyű Spun, a családban más jövedelemmel nem rendelkező nőkre összpontosít: textiltermékek előállításán keresztül biztosít számukra munkahelyeket. A női kézművesek értékes készségekre tesznek szert, amelyek segítségével javíthatnak életükön és társadalmi státuszukon.


Hogyan értékelitek a projektet, és milyen hosszú távú kifutási lehetőségeket láttok benne? 

Paulin: Mi és a partnereink is nagyon elégedettek vagyunk, és azt reméljük, hogy a vásárlók is örömmel fogadják majd a MÄVINN-t. Szeretnénk, ha ez egy hosszútávon működő, bővülő és fenntartható kollekció lenne, akár a jelenlegi partnereinkkel, akár új vállalkozásokkal kiegészülve. A szociális kollaborációk esetén nagyon fontosnak tartom, hogy ne csak felbukkanjunk a vállalkozások életében, aztán hirtelen eltűnjünk a kollekció végeztével. Mi ezen dolgozunk az IKEA-nál, hogy legyen lehetőség a folytatásra. 

 

 

A Classical Handmade Products (CHP) egy bangladesi székhelyű exportgyártó vállalat. A 2008-ban alapított vállalkozás a hátrányos helyzetű közösségekből származó nők és fogyatékkal élők számára biztosít munkalehetőséget, akik többnyire juta és a banánrost termékeket készítenek.

Az Industree P.T. perufériáról származó nőket foglalkoztat és képez ki, a hagyományos kézművesség ápolásával és természetes anyagokból kézzel szőtt termékek készítésével.



IKEA | Web | Facebook | Instagram 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Így teljes az ünnep: mézeskalács-bútorok az Ikeától

Így teljes az ünnep: mézeskalács-bútorok az Ikeától

Imbuszkulcsot nem mellékelnek hozzá, de a leírása ugyanolyan, mint a valódi bútoroké.

Megrázó kisfilmet készített az IKEA a családon belüli erőszakról

Megrázó kisfilmet készített az IKEA a családon belüli erőszakról

AZ IKEA a Nők A Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesülettel (NANE) közös kampányának keretében.

Az IKEA 250 négyzetméteren tanítja az embereket fenntarthatóságra és bútorszerelésre

Az IKEA 250 négyzetméteren tanítja az embereket fenntarthatóságra és bútorszerelésre

Mert a jövő designja is a fenntarthatóságról fog szólni.

Hirdetés