Szászvárosi Noémi szakdolgozatában arra is kereste a választ, hogy vannak-e olyan önálló stílusjegyek, amelyek alapján kijelenthető, hogy egy viselet egyértelműen cigány.

"Cigányság – együttélés a múltban és jelenben, értékek és sztereotípiák, kisebbségi lét és beilleszkedés. Hagyományőrzés egy erősen felgyorsult globalizált világban. Egyáltalán szükséges-e megőrizni tradicionális kultúránkat, vagy ez már kevésbé trendi és inkább tehertétel?" - ezek a gondolatok inspirálták Szászvárosi Noémit a szakdolgozati téma kiválasztásakor, a következtetései pedig meghatározták a mestermunkát. Az alkotó diplomamunkájában többek között arra kereste a választ, hogy vannak-e olyan önálló stílusjegyek, amelyek alapján kijelenthető, hogy egy vizsgált viselet egyértelműen cigány.

Koncepció

A képelemzések és összehasonlítások során Noémi azt a következtetést vonta le, hogy a cigányok öltözködése tartalmaz önálló stílusjegyeket, habár tagadhatatlan a többségi társadalom hatása is.

Ilyen önálló stílusjegy lehet a rendkívül élénk színek használata és halmozása (lila, piros, narancs, sárga, kék), ami nem kizárólag a fiatalabb korosztályra jellemző.

Érdekes jellemző a minták eklektikus keverése: apró virágmintás szoknya csíkos pulóverrel és kockás bevásárlószatyorral (azonban a kötény, vagy más néven katrinca színben harmonizál a szoknyával). Mintaelemben a rózsa, rendkívül fontos szerepet játszik öltözködésükben, rengeteg üzenetet hordoz magában. Egyrészt szimbóluma a lányból nővé érésnek, a szerelemnek, az otthonteremtésnek, illetve vallási szempontból Szűz Máriához köthető, aki mindig fontos szerepet töltött be a cigányok életében.

Ezen kívül a női ideál és öltözködésük sziluettje is meghatározó stílusjegy: pliszírozott szoknyájuk gyakran több mint 15 méter is lehet, általában lábszárközépig vagy bokáig ér. Ezen kívül blúzuk szintén bő, ráncolt, tehát alakjuk formáját a sejtelmesség lengi körül. Az ékszerek és a díszítés mértéke náluk is a gazdagság szimbóluma.

Lehet-e létjogosultsága a tradicionális roma mintáknak, szabásvonalaknak a 21. század divatiparában?

Szászvárosi Noémi első lépésben megvizsgálta a magyar roma divat népszerűsítését zászlajára tűző Romani Design munkásságát. Kollekcióikban egyszerre ötvözik a hagyományos roma/magyar stílusjegyeket és a modern vonalakat. A tervezőket méltán megihlették a roma kultúrához tartozó szimbólumok, amiket alkalmazva nagyon gazdag forma-, és mintakollekciókat hoztak létre. Vállalkozásuk léte, sikere és jövőbe mutató terveik bizonyítékul szolgálnak arra, hogy nem reménytelen vállalkozás roma kultúrából inspirálódó ruházatok gyártása.

A kutatás után az alkotó a roma öltözködés egyik elemével kezdte kísérleteit, ami a pliszírozás volt. Azt vizsgálta, hogy az anyagok különböző ritmus szerinti hajtogatása milyen hatással van a mintavilágra, hogyan absztrahálják a díszítőmotívumokat. Ezen kívül a korai ábrázolás jellegzetességét emelte be, a csíkosság visszaadását, mint egy alap minta megjelenését.

A koronavírus járvány és a géphiány miatt kénytelen volt kompromisszumokat kötni és a pliszírozást, mint tipikus technológiát el kellett vetnie. Helyette az alapanyagok sokszínűségére fókuszált, a cigányosságra jellemző attribútumok vizsgálatára,ilyen alapanyagok voltak a virágos kendők, a leopárdminta, a különböző csipkék vagy függönyszerűen áttetsző anyagok, valamint a rózsa motívum. 

Tervezés

A kutatás után két irányba indította el a tervezési folyamatot:

rózsás kasmírkendők, illetve méteráruk felkutatásával kezdte és egy olyan alapruhadarab kollekció létrehozásával, ami megfelel a hétköznapi öltözködés „szabályainak”. A másik irány ezeknek a mintáknak a kötöttanyag kollekcióra történő grafikai átírása volt.

Első lépésként meghatározott hat ruhadarabot, amiket könnyen lehet egymással kombinálni: rövidnadrág, ing, rövid szoknya, ujjatlan, hosszú ruha és overál. Ezekre a variációkra kezdte el tervezni az első öltözékeket. Igyekezett minél nagyobb felületekben gondolkozni, mivel a szakdolgozatban elemzett képek alapján a nőiesség jelentése esetükben eltér a modern kori női eszményképtől. A termékenységet és a gazdagságot szimbolizálja a teltebb testalkat, amit a viseletükkel is hangsúlyoznak.

A másik irányban a szabásmintákat a már megérkezett anyagokhoz képest igazította, és igyekezett a szabásvonalaknak megfelelően felhasználni a kendőket és a méterárukat. Ezen kívül a rózsaminták elhelyezkedését és tulajdonságait is felhasználva forgatta a mintákat minél kevesebb anyaghulladékkal (például a 10 bordűrt egyenes szabásvonalhoz tenni, minták folytatólagosságát figyelembe venni, vagy az apró négyzetes keretes elrendezés jellegzetességeit is megtartani).

A kötött ruhadarabok tervezése előtt referenciákat gyűjtött olyan tervezőktől, akik már feldolgozhatták a különböző virágminták grafikai átírását kötés vagy horgoláson keresztül.

A referenciagyűjtés után kezdett el a saját rózsái és virágja kikísérletezéséhez, amihez technikai szempontból főleg horgolást használt. Rózsán kívül százszorszépet és apró nefelejcseket is horgolt a kendőkön látható csokrok alapján. A horgoláson kívül gyöngyözést használt díszítő technikaként.

Összegzés

Gépek hiányában rendkívül időigényes, de érdekes kísérlet volt a hagyományos roma stílusjegyek megjelenítése modern ruhadarabokon. Szászvárosi Noémi szerint rengeteg lehetőség van ezeknek a színes, gyakran vallási szimbólumokhoz visszanyúló cigány motívumok modern viseletekbe történő beépítésére. Hagyomány és modernitás egyszerre megjeleníthető, trendi és üde színeket felhasználva egyediséget kölcsönözhet viselőjének.


  • Alkotó: Szászvárosi Noémi
  • Témavezető: Kele Ildikó
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem / Textil Tanszék / Divat- és textiltervezés MA
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Nemzetközi designversenyen nyert aranyat a 360 Design Budapest

Nemzetközi designversenyen nyert aranyat a 360 Design Budapest

Az arany mellett három bronzot is szerzett a Magyar Divat & Design Ügynökség „figitális” tárlata.

Építészeti látványtervek a MOME frissdiplomásaitól – Evangélikus közösségi háztól az anyaotthonig

Építészeti látványtervek a MOME frissdiplomásaitól – Evangélikus közösségi háztól az anyaotthonig

A bemutatott diplomamunkák mindegyike szociális érzékenységről tanúskodik és valódi problémákra javasol megoldást.

Dresszkód: szecesszió

Dresszkód: szecesszió

Női viseletek és életstílus a századfordulón – Csepregi Noémi kurátor előadása.

Hirdetés