Szászvárosi Noémi szakdolgozatában arra is kereste a választ, hogy vannak-e olyan önálló stílusjegyek, amelyek alapján kijelenthető, hogy egy viselet egyértelműen cigány.

"Cigányság – együttélés a múltban és jelenben, értékek és sztereotípiák, kisebbségi lét és beilleszkedés. Hagyományőrzés egy erősen felgyorsult globalizált világban. Egyáltalán szükséges-e megőrizni tradicionális kultúránkat, vagy ez már kevésbé trendi és inkább tehertétel?" - ezek a gondolatok inspirálták Szászvárosi Noémit a szakdolgozati téma kiválasztásakor, a következtetései pedig meghatározták a mestermunkát. Az alkotó diplomamunkájában többek között arra kereste a választ, hogy vannak-e olyan önálló stílusjegyek, amelyek alapján kijelenthető, hogy egy vizsgált viselet egyértelműen cigány.

Koncepció

A képelemzések és összehasonlítások során Noémi azt a következtetést vonta le, hogy a cigányok öltözködése tartalmaz önálló stílusjegyeket, habár tagadhatatlan a többségi társadalom hatása is.

Ilyen önálló stílusjegy lehet a rendkívül élénk színek használata és halmozása (lila, piros, narancs, sárga, kék), ami nem kizárólag a fiatalabb korosztályra jellemző.

Érdekes jellemző a minták eklektikus keverése: apró virágmintás szoknya csíkos pulóverrel és kockás bevásárlószatyorral (azonban a kötény, vagy más néven katrinca színben harmonizál a szoknyával). Mintaelemben a rózsa, rendkívül fontos szerepet játszik öltözködésükben, rengeteg üzenetet hordoz magában. Egyrészt szimbóluma a lányból nővé érésnek, a szerelemnek, az otthonteremtésnek, illetve vallási szempontból Szűz Máriához köthető, aki mindig fontos szerepet töltött be a cigányok életében.

Ezen kívül a női ideál és öltözködésük sziluettje is meghatározó stílusjegy: pliszírozott szoknyájuk gyakran több mint 15 méter is lehet, általában lábszárközépig vagy bokáig ér. Ezen kívül blúzuk szintén bő, ráncolt, tehát alakjuk formáját a sejtelmesség lengi körül. Az ékszerek és a díszítés mértéke náluk is a gazdagság szimbóluma.

Lehet-e létjogosultsága a tradicionális roma mintáknak, szabásvonalaknak a 21. század divatiparában?

Szászvárosi Noémi első lépésben megvizsgálta a magyar roma divat népszerűsítését zászlajára tűző Romani Design munkásságát. Kollekcióikban egyszerre ötvözik a hagyományos roma/magyar stílusjegyeket és a modern vonalakat. A tervezőket méltán megihlették a roma kultúrához tartozó szimbólumok, amiket alkalmazva nagyon gazdag forma-, és mintakollekciókat hoztak létre. Vállalkozásuk léte, sikere és jövőbe mutató terveik bizonyítékul szolgálnak arra, hogy nem reménytelen vállalkozás roma kultúrából inspirálódó ruházatok gyártása.

A kutatás után az alkotó a roma öltözködés egyik elemével kezdte kísérleteit, ami a pliszírozás volt. Azt vizsgálta, hogy az anyagok különböző ritmus szerinti hajtogatása milyen hatással van a mintavilágra, hogyan absztrahálják a díszítőmotívumokat. Ezen kívül a korai ábrázolás jellegzetességét emelte be, a csíkosság visszaadását, mint egy alap minta megjelenését.

A koronavírus járvány és a géphiány miatt kénytelen volt kompromisszumokat kötni és a pliszírozást, mint tipikus technológiát el kellett vetnie. Helyette az alapanyagok sokszínűségére fókuszált, a cigányosságra jellemző attribútumok vizsgálatára,ilyen alapanyagok voltak a virágos kendők, a leopárdminta, a különböző csipkék vagy függönyszerűen áttetsző anyagok, valamint a rózsa motívum. 

Tervezés

A kutatás után két irányba indította el a tervezési folyamatot:

rózsás kasmírkendők, illetve méteráruk felkutatásával kezdte és egy olyan alapruhadarab kollekció létrehozásával, ami megfelel a hétköznapi öltözködés „szabályainak”. A másik irány ezeknek a mintáknak a kötöttanyag kollekcióra történő grafikai átírása volt.

Első lépésként meghatározott hat ruhadarabot, amiket könnyen lehet egymással kombinálni: rövidnadrág, ing, rövid szoknya, ujjatlan, hosszú ruha és overál. Ezekre a variációkra kezdte el tervezni az első öltözékeket. Igyekezett minél nagyobb felületekben gondolkozni, mivel a szakdolgozatban elemzett képek alapján a nőiesség jelentése esetükben eltér a modern kori női eszményképtől. A termékenységet és a gazdagságot szimbolizálja a teltebb testalkat, amit a viseletükkel is hangsúlyoznak.

A másik irányban a szabásmintákat a már megérkezett anyagokhoz képest igazította, és igyekezett a szabásvonalaknak megfelelően felhasználni a kendőket és a méterárukat. Ezen kívül a rózsaminták elhelyezkedését és tulajdonságait is felhasználva forgatta a mintákat minél kevesebb anyaghulladékkal (például a 10 bordűrt egyenes szabásvonalhoz tenni, minták folytatólagosságát figyelembe venni, vagy az apró négyzetes keretes elrendezés jellegzetességeit is megtartani).

A kötött ruhadarabok tervezése előtt referenciákat gyűjtött olyan tervezőktől, akik már feldolgozhatták a különböző virágminták grafikai átírását kötés vagy horgoláson keresztül.

A referenciagyűjtés után kezdett el a saját rózsái és virágja kikísérletezéséhez, amihez technikai szempontból főleg horgolást használt. Rózsán kívül százszorszépet és apró nefelejcseket is horgolt a kendőkön látható csokrok alapján. A horgoláson kívül gyöngyözést használt díszítő technikaként.

Összegzés

Gépek hiányában rendkívül időigényes, de érdekes kísérlet volt a hagyományos roma stílusjegyek megjelenítése modern ruhadarabokon. Szászvárosi Noémi szerint rengeteg lehetőség van ezeknek a színes, gyakran vallási szimbólumokhoz visszanyúló cigány motívumok modern viseletekbe történő beépítésére. Hagyomány és modernitás egyszerre megjeleníthető, trendi és üde színeket felhasználva egyediséget kölcsönözhet viselőjének.


  • Alkotó: Szászvárosi Noémi
  • Témavezető: Kele Ildikó
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem / Textil Tanszék / Divat- és textiltervezés MA
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kutató- és látogatóközpont az egykori Népgőzfürdőnél

Kutató- és látogatóközpont az egykori Népgőzfürdőnél

Tajthy Renátó diplomamunkájának fókuszában a budai barlangrendszer és az ahhoz kapcsolódó épületegyüttes áll.

Organikus farm Bercelen

Organikus farm Bercelen

Közösségi ház és kenderfeldolgozó. Ostoróczky Nóra diplomamunkája.

Turizmuson alapuló vidékfejlesztés Tamási mikrotérségben

Turizmuson alapuló vidékfejlesztés Tamási mikrotérségben

Bruckmann-Dorn Kata diplomamunkája.

Hirdetés