Egy épület lassú agóniája talán akkor a legszomorúbb, ha az egykor nyüzsgő életnek adott otthont.

Az épített környezet lassú agóniája mindig szomorú, de talán a legszomorúbb, amikor egykor nyüzsgő életnek otthont adó építmények lesznek lassanként az enyészetté.

A Caterham-istálló bázisa öt éve és ma

Építészeti romokért olykor tényleg csak a szomszédba kell menni, több blog és fotós foglalkozik ezek feltérképezésével, dokumentálásával. De talán még izgalmasabb, amikor egy-egy különleges épület maradványaira bukkanunk rá. Nem kell feltétlenül Angkor Watra gondolni, a pusztulás állandóan jelen van, sokszor egészen hihetetlen módon. Abban nincs sok újdonság, hogy az egykori olimpiai létesítményeket később visszaveszi a természet, az viszont szinte hihetetlen, hogy a nem egészen négy évvel ezelőtti –  2016 nyarán rendezett – játékok Rio de Janeiró-i helyszíneit a brazil bíróság záratta be. Ugyanis a sportlétesítmények mindegyikénél hiányzik a tanúsítvány, amely igazolja, hogy a helyszín biztonságos. Így pedig tömegrendezvény – például koncert – lebonyolítása tragédiával végződhet ezekben a létesítményekben.

Nincs annyira szem előtt, de hasonlóan szomorú az angliai Leafield egykori rádióátjátszója, a Leafieldi Technikai Központ sorsa. A vidéki Angliába, egész pontosan a nyugat-oxfordshire-i tájba illeszkedő épület 1912-től látta el feladatát a királyi postaszolgálat keretein belül. 1986-ban a British Telecom szerezte meg az épületegyüttest, ahol 1993-ig oktatóbázist tartott fenn. A következő tíz év csipkerózsika-álomnak bizonyult, mert a bázis az ezredfordulón a technikai sportok csúcsát, a Formula–1-et szolgálta ki.

Zsinórban három kiscsapat is itt építette ki a főhadiszállását: az Arrows, a Super Aguri, majd a Caterham. Az álom azonban 2014 végén véget ért: az F1-be 2010-ben beszálló Caterham anyagi helyzete a 2014-es idény végére ellehetetlenült, jóllehet hivatalosan csak a következő év elején ment csődbe.

Az először maláj, majd brit tulajdonú csapat nem csak a rajtrácsról tűnt el egy pillanat alatt, de a napokban közzé tett felvételek tanúsága szerint a bázist is úgy hagyták el, mintha épp lángolt volna.

Nem csupán felszerelési tárgyak garmadája maradt utánuk – már amit a fosztogatók az évek során még meghagytak –, de a legtitkosabb fejlesztésekről szóló kézikönyveket sem vitték magukkal. Igaz, azoknak inkább dokumentumértéke volna, az eredmények ismeretében aligha ment volna sokra vele bármelyik, később is talpon maradó csapat. 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Forma–1-es csapatok otthona volt – romok maradtak belőle

Forma–1-es csapatok otthona volt – romok maradtak belőle

Egy épület lassú agóniája talán akkor a legszomorúbb, ha az egykor nyüzsgő életnek adott otthont.

70 éves Nagy-Budapest

70 éves Nagy-Budapest

1950. január 1-jén lett Budapest része többek közt Budafok, Csepel vagy Kispest is.

Jönnek a levegőben repkedő autók?

Jönnek a levegőben repkedő autók?

Egy tanulmány szerint a húszas évek elhozzák a városon belüli légiközlekedés forradalmát.

Hirdetés